Fra 1. januar 2024 har staten overtaget en række opgaver omkring boligskat.
Det betyder, at du ikke længere vil modtage en ejendomsskattebillet fra Helsingør Kommune. Du får i stedet en bidragsopgørelse over kommunale ejendomsbidrag.
Herunder kan du se, hvilke opgaver staten har overtaget fra 2024.
Det er frem over en af Skatteforvaltningens styrelser, du skal kontakte, hvis du har spørgsmål til følgende:
Grundskyld og dækningsafgift
Opkrævning af grundskyld og dækningsafgift er den 1. januar 2024 overgået til staten, hvilket betyder, at der ikke længere vil blive sendt en opkrævning fra kommunen. Fremover opkræves grundskylden via (træk i din månedlige indkomst sammen med resten af din skat)
Du kan se din ejendomsværdiskat og grundskyld på din forskudsopgørelse under ”eksisterende ejendomme og grunde”. Forskudsopgørelsen findes via www.skat.dk.
Virksomheder opkræves via skattekontoen.
Lån til betaling af indefrosset grundskyld
Hvis du er tilmeldt låneordningen hos kommunen, vil ordningen som udgangspunkt fortsætte automatisk hos Skatteforvaltningen.
Lån til betaling af indefrosset grundskyld oprettet før 2024, skal fortsat tilbagebetales til kommunen via www.borger.dk.
Lån til betaling af ejendomsskat for pensionister
Som pensionist kan du fortsat låne til betaling af grundskyld. Fremover skal ansøgning ske til Skatteforvaltningen via www.skat.dk.
Hvis du allerede har et aktivt pensionistlån i kommunen, vil Skatteforvaltningen automatisk oprette et nyt lån, som vil gælde for skatteåret 2024.
Alle pensionistlån hos kommunerne er standset, da Skatteforvaltningen har overtaget låneordningen den 1. januar 2024.
Lånene er sat i bero, men der vil fortsat komme renter på.
Information
Du kan læse mere om de nye boligskatteregler på www.vurderingsportalen.dk og se og rette din forskudsopgørelse på www.skat.dk
Reguleringer af grundskyld og dækningsafgift 2021-2023
Grundskyld og dækningsafgift har for årene 2021-2023 været beregnet og opkrævet på baggrund af foreløbige vurderinger.
Når Vurderingsstyrelsen, har lavet de endelige vurderinger, vil der ske reguleringer, hvis der er sket ændringer imellem den foreløbige og endelige vurdering. Reguleringen foretages af kommunen, og vil ske hos aktuel ejer på reguleringstidspunktet, også i tilfælde hvor ejendommen er handlet.